Kosthold i barnehagen

Våre måltider

Vi har full kost i barnehagen vår.
Det betyr at barna får frokost, lunsj og ettermiddagsmat i barnehagen. Vi serverer sunn og variert mat og melk. Måltidene består oftest av forskjellige typer pålegg, sunt tilbehør, brød, knekkebrød eller rundstykker. Vi fokuserer på å ha ulike typer fisk hver dag deriblandt; makrell, kaviar, fiskekaker, fiskepudding, sardiner, tunfisk og til tider smak av reker. Varmmat serveres en gang i uka.

Vi har stort fokus på fem om dagen, hvor både frukt og grønnsaker inngår. Hver dag blir det servert fast; gulrot, kålrot og rødbet og paprika, agurk og tomat. Dette er dagens grønnsaksbehov hos oss. Innimellom introduseres andre grønnsaker, men disse er faste hos oss.

Det er viktig for oss at barna er deltaktige i matlagingen og kan få positve erfaringer med å lage mat og smake på varierte, sesongbasert og sunne matvarer!

Men så koser vi oss også litt ekstra ved spesielle anledninger og markeringer, da finner vi gjerne på noe matsprell!